На сьогодні питання перетинання адміністративної межі визначено Порядком в’їзду на тимчасову окуповану територію України та виїзду з неї, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 № 367.
На час воєнного стану цей Порядок не скасовано та не призупинено.
Статтею 10 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», громадяни України мають право на вільний та безперешкодний в’їзд на тимчасово окуповану територію і виїзд з неї лише через контрольні пункти в’їзду-виїзду, в яких здійснюється тимчасовий прикордонний контроль, за умови пред’явлення будь-якого документа, визначеного статтею 5 Закону України “Про громадянство України” або статтею 2 Закону України “Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України”.
Відповідно до пункту 3 Порядку №367 в’їзд на тимчасово окуповану територію України та виїзд з неї здійснюються через контрольні пункти в’їзду-виїзду громадян України – за умови пред’явлення будь-якого документа, визначеного статтею 5 Закону України «Про громадянство України» або статтею 2 Закону України «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України».
Пунктами 31, 32 Порядку 367 передбачено, що контроль за в’їздом на тимчасово окуповану територію України та виїздом з неї осіб, транспортних засобів і переміщенням вантажів здійснюється в контрольних пунктах в’їзду-виїзду уповноваженими службовими особами контрольних органів і служб. Паспортні та інші документи осіб перевіряються уповноваженими службовими особами підрозділу охорони державного кордону з метою встановлення їх дійсності та приналежності відповідній особі. У ході перевірки використовують технічні засоби контролю для пошуку ознак підробки у документах.
Процедура здійснення контролю уповноваженими службовими особами контрольних органів і служб здійснюється відповідно до розділу «Здійснення контролю під час в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї» Порядку 367.
Згідно з пунктом 36 Порядку 367, інформація про осіб, які в’їжджають на тимчасово окуповану територію України або виїжджають з неї, вноситься уповноваженими службовими особами підрозділу охорони державного кордону до відповідної бази даних.
Відповідно до пункту 44 Порядку 367, за порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, встановленого цим Порядком, особи притягуються до відповідальності згідно із законом.
Отже з наведеного слід прийти до висновку, що перетин адмінмежі з Автономною Республікою Крим здійснюється у контрольних пунктах в’їзду-виїзду з проходженням відповідної перевірки підрозділами охорони державного кордону. Ураховуючи, що наразі через повномасштабне вторгнення російської федерації, підрозділи охорони державного кордону фактично не контролюють адмінмежу з АРК, а відповідні КПП не працюють – перетин адмінмежу вважатиметься порушенням чинного законодавства.
Відповідно до статті 204-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї – тягне за собою накладення штрафу від 1 700 до 5 100 гривень. Ті самі дії, вчинені групою осіб або особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за правопорушення, передбачене частиною першою цієї статті, – тягнуть за собою накладення штрафу від 5 100 до 8 500 гривень.
Уразі незаконного перетину адмінмежі з Кримом іноземцем, під час наступного в’їзду ним в Україну йому може бути відмовлено у в’їзді. Так, відповідно до ст. 13 «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», в’їзд в Україну іноземцю або особі без громадянства не дозволяється якщо така особа з порушенням встановленого законодавством України порядку здійснила в’їзд на тимчасово окуповану територію України або до району проведення антитерористичної операції чи виїзд з них або вчинила спробу потрапити на ці території поза контрольними пунктами в’їзду-виїзду.
Що стосується осіб чоловічої статі, які після перетину адмінмежі з АРК в подальшому з території АРК попрямують на територію іншої країни, то такі особи можуть бути притягнені до відповідальності за ухилення від мобілізації. Наразі у Верховній Раді України зареєстровано законопроект №7171 від 17.03.2022, яким пропонується встановити кримінальну відповідальність за незаконне перетинання державного кордону України в особливий період чи під час дії правового режиму воєнного стану. Згідно із запропонованими змінами до Кримінального кодексу України, перетинання державного кордону України військовослужбовцями, військовозобов’язаними, резервістами, особами, які підлягають мобілізації, а також народними депутатами України, депутатами місцевих рад, посадовими особами органів державної влади та органів місцевого самоврядування, сільськими, селищними, міськими головами, працівниками правоохоронних органів, суддями, суддями Конституційного суду України, прокурорами, без законних підстав в умовах особливого періоду або правового режиму воєнного стану, – каратиметься позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з конфіскацією майна або без такої.
Щодо осіб іноземців, які мають посвідку на постійне проживання на території України і які виїхали в Крим, можуть також бути застосовані санкції у вигляді скасування дозволу на імміграцію та вилучення посвідки на постійне проживання.
Так, згідно пункту 5 частини 1 статті 12 Закону України «Про іміграцію», дозвіл на імміграцію може бути скасовано, якщо іммігрант порушив законодавство про правовий статус іноземців та осіб без громадянства.
Статтею 13 вказаного Закону зазначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів, не пізніш як у тижневий строк надсилає копію рішення про скасування дозволу на імміграцію особі, стосовно якої прийнято таке рішення, та вилучає у неї посвідку на постійне проживання.
Чи буде після закінчення військового стану незаконний перетин адмінмежі з АРК трактуватись, як порушення Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» є питанням відкритим. Проте де-юре це можливо.
Квітень, 2022 рік , АО “КАНОН”