Чи реально сьогодні зменшити суму комунальної платіжки…

      Слідом за подорожчанням вартості води, газу та електроенергії не залишилися осторонь і обслуговуючі компанії. Вже з приходом осені мешканці Херсона отримали своєрідний «подарунок» від комунальників у вигляді рахунків з підвищеною квартплатою за новими розцінками на послугу з утримання будинків та прибудинкових територій. Новий тариф в середньому становить 2-4,5 грн. за один квадратний метр загальної площі квартири. Чиновники нові тарифи обгрунтовують значним зростанням вартості електроенергії, цін на паливо-мастильні матеріали, збільшенням вартості вивезення сміття, підвищення мінімального розміру зарплати працівникам робітничих професій, а також збільшенням витрат на поточні ремонти та інші нагальні потреби в житловому фонді. У середньому рахунок для однієї середньостатистичної сім’ї виріс на 100-150 грн.
Однак, питання чи відбудеться відповідне підвищення рівня якості надаваємих послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій внаслідок підвищення тарифів на такі послуги залишається відкритим.
На разі не складно здогадатися, що підвищення «комуналки» не лише сколихне чергову хвилю скарг на роботу комунальників, а й спровокує ріст нової заборгованості з комунальних платежів, яка сьогодні у регіоні чималенька.
Отже, чи реально сьогодні споживачам зменшити суму платіжок законним шляхом? Спосіб є – треба лише довести факт ненадання або неналежного надання послуг, за які комунальники виставляють рахунки. Більш того, що правовою підставою для цього слугує Порядок проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2013 р. No 970. З усім цим спробуємо розібратися у даній статті.Про все по черзі.
Яким чином комунальники здійснюють розрахунок суми оплати на житлово-комунальні послуги?

  Частиною другою статті 16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі – Закон) встановлено, що перелік житлово-комунальних послуг, що надаються споживачу залежить від рівня благоустрою відповідного будинку (споруди).

  На практиці ж розмір плати за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій встановлюється залежно від капітальності, рівня облаштування та благоустрою конкретної будівлі.

  При цьому, тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком в залежності від запланованих кількісних показників послуг, їх структури, періодичності та строків предоставлення обслуговуючою компанією таких послуг тощо.

 Перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які мають надаватися мешканцям в обов’язковому порядку для забезпечення належного утримання та збереження житлового фонду затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року No 869. До таких послуг , зокрема, відносяться:

    1.Прибирання прибудинкових територій.

     2.Прибирання сходових клітинок.

  3.Вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення).

    4.Прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівлі.

    5.Технічне обслуговування ліфтів.

    6.Обслуговування системи диспетчеризації.

  7.Технічне обслуговування внутрішньо будинкових систем: гарячого та холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення, зливової каналізації.

    8.Дератизація.

    9.Дезінсекція.
10.Обслуговування димових та вентиляційних каналів.

  11.Технічне обслуговування та поточний ремонт мереж електропостачання та електрообладнання, необхідних для електрозабезпечення технічних цілей будинку (освітлення місць загального користування, електропостачання ліфтів, підкачування води), систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем у разі їх наявності.

   12.Поточний ремонт конструктивних елементів внутрішньо будинкових систем гарячого та холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, розміщених на закріпленій в установленому порядку прибудинкових територій (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків).

      13.Поливання дворів, клумб, газонів.

   14.Прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду протиожеледними сумішами.

      15.Експлуатація номерних знаків на будинках.

      16.Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води.
17.Енергопостачання ліфтів.

     Слід звернути увагу, що деякі послуги, такі як полив дерев, клумб, газонів, тротуарів, прибирання сходів, вивезення снігу, експлуатація номерних знаків тощо, можуть надаватися споживачам за умови замовлення їх мешканцями будинку та включаються до загальної платіжки по додаткових розрахунках по кожному виду такої послуги.

  Фактично виходить, що ставка тарифу за утримання та обслуговування конкретного будинку або споруди прямо пропорційно залежить від кількості, частоти та обсягу надаваємих виконавцем послуг. Відповідно, чим менше послуг з обслуговування конкретного будинку реально спроможний надати виконавець, тим меншим буде тариф.

   Однак, не слід забувати, що надання комунальниками навіть мінімального переліку комунальних послуг, у будь-якому випадку, повинно бути якісним та забезпечувати підтримання належного санітарно-гігієнічного, протипожежного та технічного стану не лише будинків, а також і на прилеглих до них прибудинкових територіях .

    Слід нагадати, що розмір тарифу, його структура, періодичність та строки надання послуг з утримання будинків (споруд) та прибудинкових територій обслуговуючими компаніями для мешканців м.Херсона затверджено відповідними рішеннями виконавчого комітету Херсонської міської ради( No 256-2560 від 15.08.2017, No276-278 від 06.09.2017 р,No313 від 06.10.2017р.), з якими можна ознайомитися на сайті Херсонської міської ради http://www.city.kherson.ua/act_search/2?number=&text=&date_from=&date_to=&search=1. Аналогічні рішення щодо затвердження тарифів з утримання та обслуговування будинків та споруд  також є в кожному місті України.

     У підсумку виходить, що загальна сума оплати за утримання будинків споживачів фактично залежить від двох показників: розміру встановленого органами місцевого самоврядування тарифу (по кожній будівлі окремо) та загальної площі квартири споживача чи будь-якого іншого приміщення, де отримуються відповідні комунальні «блага». Тобто, чим більшою є площа вашої квартири та чим більше реально спроможний забезпечити надання послуг виконавець, тим більшою буде сума платіжки .

  Однак, що робити, якщо виконавець послуги неналежно виконує взяті на себе зобов’язання з утримання та обслуговування вашого житлового будинку, а якість обіцяних послуг бажає залишатися кращою? Мовчки ігнорувати  нараховані  платіжки, тим самим  накопичуючи (збільшуючи) заборгованість – не вихід, оскільки в кінцевому результаті останній зможе стягнути її у примусовому порядку через суд.   Залишається  шукати інші  законні, а головне,  дієві шляхи вирішення проблеми, щоб  у майбутньому  ми могли  сплачувати кошти  лише за фактично надані  нам послуги, тим самим стимулюючи комунальників  до їх належного, своєчасного, безперебійного та якісного надання.

      Отже, чи реально сьогодні та яким чином можна вплинути на комунальників?

    Відповідно до положень статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (далі- Закон), відносини у сфері житлово-комунальних послуг між споживачем та виконавцем послуги здійснюються виключно на договірних засадах. Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій затверджено Постановою Кабінету Міністрів від 20.05.2009 року No 529 .

   Так, у випадку ненадання або надання не в повному обсязі, зниження якості комунальних послуг, ви як споживач в порядку, визначеному договором або законодавством, маєте повне право (згідно з пунктом 5 частини 1 статті 20 Закону) на зменшення розміру плати за надані послуги. Однак, постає відповідне питання – яким чином це право реалізувати?

     Для здійснення перерахунку необхідно скласти відповідний акт, у якому слід зафіксувати факт ненадання або неякісного надання обслуговуючою компанією передбачених договором послуг.

    Цей акт-претензія складається споживачем і підписується представником обслуговуючої компанії, який повинен з’явитися на виклик споживача відповідно до умов укладеного договору та статті 18 Закону.

    Проте, що робити, якщо представник компанії не з’явився в обумовлений строк для перевірки викладених у заяві фактів або необґрунтовано відмовляється від підписання акта – претензії ?

    У такому випадку акт вважатиметься дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі – мешканці будинку, тобто підпис представника обслуговуючої компанії необов’язковий.

   Далі акт-претензію слід надіслати надавачу послуг, який протягом трьох робочих днів повинен вирішити питання про відповідний перерахунок виставлених платежів у бік зменшення або ж видати споживачу обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.

   Механізм проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання та обслуговування будинків і споруд та прибудинкових територій у разі їх неналежного наданні визначено Порядком проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2013 р. No 970.

   Так, в разі прийняття надавачем послуги позитивного рішення про задоволення претензії споживача, протягом наступного місяця з дати отримання акта-претензії проводиться відповідний перерахунок. При цьому, перерахунок за цим актом здійснюється не лише для заявника, а й для всіх споживачів даного будинку, котрим фактично не були надані зазначені послуги.

    Відповідна інформація про проведення перерахунку наводиться в платіжному документі та/або розміщується на власному веб-сайті виконавця послуги із зазначенням даних про перерви в наданні послуг, ненаданні або наданні не в повному обсязі послуги, суму та період перерахунку.

    У випадку відмови у задоволенні претензії ви як споживач комунальних послуг маєте право звернутися до суду. Відповідно положень статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав. При цьому, підстави для звільнення від сплати судового збору не обмежується розглядом справи у суді першої інстанції, оскільки статтею 13 ЦПК споживачу гарантується апеляційне та касаційне оскарження судового рішення, прийнятого за результатами його позову. Аналогічної позиції у своєму листі від 09.08.2017 року No 93-1517/0/4-17 дотримується Верховний суд України.

    Отже, зменшити суму комунальної платіжки цілком реально. Слід лише сумлінно користуватися всіма дозволеними законом способами захисту своїх прав як споживача, у тому числі і щодо сфери комунальних послуг. Платіть лише за ті послуги, які фактично отримуєте….

ТОВ «Юридическое бюро «Канон»

Жовтень 2017 року

«Юридическое бюро «КАНОН»

– це юридична компанія, що надає широкий спектр послуг в галузі права.

Меню