Щодо розміщення реклами на стовпах електромереж

   Сьогодні зовнішня реклама стала міською повсякденністю  і  ми сприймаємо її як щось звичне. Вона вже органічно виглядає у міському ландшафті, розміщується як на окремих конструкціях, так і на будівлях, транспорті, малих архітектурних формах, парканах, електроопорах та стовпах, асфальті і, взагалі, на всьому, на що вистачить фантазії рекламістів.

   Однак, не слід забувати, що  розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах потребує обов’язкового  отримання дозволу виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, що передбачено Типовими  Правилами розміщення зовнішньої реклами. При цьому, такий дозвіл дає право розповсюджувачу зовнішньої реклами на розміщення цієї реклами лише  у певному визначеному місці та на певний строк.

   Для одержання  зазначеного дозволу заявник подає робочому органу заяву за встановленою  формою, фотокартку або комп’ютерний макет місця (розміром не менш як 6 х 9 сантиметрів), на якому планується розташування рекламного засобу, та ескіз рекламного засобу з конструктивним рішенням. Протягом двох робочих днів з дня реєстрації заяви проходить перевірка місця розташування рекламного засобу, зазначеного у заяві, на предмет надання на заявлене місце зареєстрованого в установленому порядку дозволу. Строк видачі дозволу або надання письмового повідомлення про відмову у його видачі становить 10 робочих днів. У разі прийняття рішення про відмову заявникові мають надіслати вмотивовану відповідь із зазначенням підстав, передбачених законом.

   Крім того, під час безпосереднього  розміщення зовнішньої реклами її розповсюджувачам необхідно  дотримуватись  визначених  законодавством вимог, зокрема:

  1) розміщуватися з додержанням вимог техніки безпеки, зазначених у пунктах 38-41 Типових Правил розміщення зовнішньої реклами;

  2) розміщуватися із забезпеченням видимості дорожніх знаків, світлофорів, перехресть, пішохідних переходів, зупинок транспорту загального користування та не відтворювати зображення дорожніх знаків;

  3) освітлення зовнішньої реклами не повинно засліплювати учасників дорожнього руху, а також не повинно освітлювати квартири житлових будинків;

   4) фундамент наземної зовнішньої реклами, що виступає над поверхнею землі, може бути декоративно оформлений;

 5) на опорах наземної зовнішньої реклами, що розміщується вздовж проїжджої частини вулиць і доріг, за вимогою уповноваженого підрозділу Національної поліції наноситься вертикальна дорожня розмітка із світлоповертаючих матеріалів заввишки до 2 метрів від поверхні землі;

  6) нижній край зовнішньої реклами, що розміщується над проїжджою частиною вулиць і доріг, у тому числі на мостах, естакадах тощо, повинен розташовуватися на висоті не менш як 5 метрів від поверхні дорожнього покриття;

 7) у місцях, де проїжджа частина вулиці межує з цоколями будівель або огорожами, зовнішня реклама може розміщуватися в одну з фасадами будівель або огорожами лінію.

   Слід зауважити, що розташування рекламних засобів на пішохідних доріжках та алеях, якщо це перешкоджає вільному руху пішоходів, а також у населених пунктах на висоті менш як 5 метрів від поверхні дорожнього покриття, якщо їх рекламна поверхня виступає за межі краю проїжджої частини, забороняється.

  Необхідно  також пам’ятати, якщо зовнішня реклама розміщується на будинках і спорудах, то таке розміщення відбувається за згодою їх власників або уповноважених ними органів (осіб) з урахуванням архітектурних, функціонально-планувальних, історико-культурних чинників, типології елементів місцевого середовища та з додержанням правил благоустрою територій населених пунктів.

   На ряду з цим, розміщення зовнішньої реклами на пам’ятках історії та архітектури і в межах зон охорони таких пам’яток, в межах об’єктів природно-заповідного фонду дозволяється лише за погодженням з відповідним центральним або місцевим органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини та об’єктів природно-заповідного фонду.

  Типовими Правилами розміщення зовнішньої реклами  встановлено, що реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби, не повинна розміщуватися на рекламних засобах ближче ніж за 300 метрів прямої видимості від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років.

  Якщо казати про зовнішню рекламу на стовпах електромереж, то згідно з положенням  ч. 7 ст. 8 Закону України «Про рекламу», розміщення реклами та/або рекламних засобів на підтримуючих, опорних та інших елементах контактної мережі, на засобах та обладнанні (у тому числі опорах) зовнішнього освітлення забороняється.

  Ця норма була внесена Законом України «Про внесення зміни до Закону України «Про рекламу» щодо використання окремих елементів благоустрою та контактної мережі при здійсненні рекламної діяльності» від 03.07.2018 року (набув чинності 26.07.2018 року).

  У відповідності до пояснювальної записки до даного законопроекту, прийняття Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо використання окремих елементів благоустрою та контактної мережі при здійсненні рекламної діяльності)» має обмежити тотальне панування у міському просторі рекламоносіїв, яке призвело до візуального засмічення вулиць та площ, має сприяти збереженню автентичності та просторової композиції об’єктів культурної спадщини та  архітектурних ансамблів, покращити ситуацію у сфері безпеки дорожнього руху.

   Згідно ст. 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

  Тобто,  хоча даним Законом не зобов’язано органи місцевого самоврядування в особі відповідних комунальних служб здійснити демонтаж рекламних носіїв з стовпів контактних мереж, проте встановлена заборона на розміщення таких носіївдає достатні підстави останнім здійснювати демонтаж рекламних носіїв, що розміщені з порушенням вимог закону.

   Отже, суб’єктам господарювання та іншим особам, які  розповсюджують  зовнішню рекламу або  тільки планують таке розміщення на стовпах електромереж та на  засобах зовнішнього освітлення, слід пам’ятати, що таке розміщення заборонене чинним законодавством  та підлягає демонтажу. Більш того, за незаконне розміщення рекламних засобів у недозволених місцях ст. 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність у вигляді штрафу: на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян – суб’єктів підприємницької діяльності – від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

  Наразі залишається  сподіватися, що нововведення не лише  зменшать кількість реклами, але  й змінять її якісний вигляд. Зокрема, буде досягнуто поставленої даним Законом  мети: зникне реклама на тролейбусних лініях та вуличних ліхтарях, зникнуть бетонні блоки-подушки на опорах, покращиться ситуація у сфері безпеки дорожнього руху та в кінцевому результаті сприятиме збереженню автентичності та гармонії просторової композиції об’єктів культурної спадщини та  архітектурних ансамблів нашого прекрасного міста.

ТОВ “Юридическое бюро”КАНОН”

жовтень,2018

«Юридическое бюро «КАНОН»

– це юридична компанія, що надає широкий спектр послуг в галузі права.

Меню