Національна комісія, яка регулює сферу енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП), 28 березня своїми раптовим рішеннями № 348-386,388-391 ввела з 1 квітня 2017 року в Україні абонплату за газ для населення і промислових користувачів, пояснюючи це тим , що сам газ і його розподіл – це різні речі, за які необхідно платити окремо.
Фактично, нова методологія розрахунку тарифів на послуги розподілу природного газу була розрахована НКРЕКП на основі приєднаної потужності.
Згідно обґрунтувань доцільності прийняття такого рішення НКРЕКП виділяла низку переваг для кінцевого споживача, зокрема:
– зменшення ціни на газ (товар) у результаті конкуренції на ринку постачання;
– рівномірне нарахування за послуги;
– прозорість формування платежів за газ як товар та послуг розподілу природного газу.
Кажучи своїми словами, тепер споживач повинен був би окремо оплачуватиме вартість самого газу і вартість його розподілу (незалежно від обсягу фактичного споживання).
Тариф на послуги розподілу природного газу розраховувався з урахуванням загальної планової річної приєднаної потужності розподілу природного газу. Потужність ця визначена як максимально допустимий обсяг перетікання природного газу, виражений в одиницях енергії до одиниці часу, наданого замовнику відповідно до договору про надання послуг транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) газу. Це означає, що споживач повинен сплачувати за розподіл газу так, нібито газ спалюється 24 години на добу в максимально можливому обсязі.
За роз’ясненнями НКРЕКП слідувало, що абонплата – це не додатковий платіж, а відокремлення вартості газу як товару від вартості розподілу і постачання. Остання просто забрана із загальної вартості, а отже сам газ таким чином трохи подешевшає. Однак, таке «покращення» споживачі зустріли хвилею обурень та нарікань на діючу владу, адже нові тарифи лягли додатковим тягарем і без того на мізерні доходи більшої частини громадян.
Реагуючи на масове невдоволення населення та враховуючи рекомендації Верховної Ради України, НКРЕКП вже 10 квітня 2017 року прийняла (начебто) протокольне рішення про призупинення дії нових тарифів, пояснюючи це необхідністю їх додаткового опрацювання з метою захисту населення та не підвищення загального рахунку для кожного споживача, можливості надання субсидій на послуги транспортування та розподілу газу тощо.
Наразі, зазначене рішення НКРЕКП офіційно не опубліковане, відповідно – не чинне. Орієнтовні строки набрання чинності зазначеним рішенням поки невідомі. По факту – продовжують діяти нові скандальні тарифи. Виникає питання, яких платіжок слід очікувати споживачам у травні за спожитий газ у квітні. Наразі залишається лише чекати.
На ряду з цим, слід нагадати, що про необхідність відокремлення послуг транспортування газу від самого газу як товару, почали говорити ще у 2015 році, після прийняття закону “Про ринок природного газу”. Тож, як пояснили в НКРЕКП, що нинішнє рішення — просто наступний крок на шляху приведення нашого ринку газу до європейських норм та стандартів.
Так, адаптуючи газове законодавство під євронорми, вже в Правилах постачання природного газу, затверджених Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496, було закріплено, що підставами для постачання природного газу побутовому споживачу є зокрема, наявність у споживача договору розподілу природного газу, укладеного з Оператором газорозподільної мережі до газорозподільної системи якого підключений об’єкт споживача та наявність укладеного з постачальником договору постачання природного газу тощо.
Однак, єдиного механізму встановлення та регулювання тарифів окремо з розподілу та постачання природного газу для побутових споживачів так не було вироблено.
Зараз залишається чимало питань. Чи не можна було сповістити людей про такі зміни заздалегідь за рік чи півроку, адже рішення готувалося давно і про його можливе запровадження було відомо, хоча про дату оголосили за три дні. Багато споживачів могли б підготуватися – хтось взагалі міг відмовитися від газу, хтось зменшив свою потужність на меншу. А хтось поставив крім газового котла ще й твердопаливний або інший альтертативний варіант. Наразі питання «хто буде платити більше, а хто менше ?» залишається відкритим.
Поки що для побутових споживачів розмір нинішньої абонплати встановлено нижче тарифу для промисловості, нібито “з метою соціального захисту”. Але протягом трьох років рівні тарифів для побутових та непобутових споживачів все таки планують зрівняти…
ТОВ “Юридическое бюро “Канон”
квітень 2017 року